Εκτύπωση
Κατηγορία: Μουσικοπαιδαγωγικά
0
0
0
s2sdefault

Όσο πιο νωρίς εισάγουμε τις νότες της περιοχής πάνω από το λα του 2ου διαστήματος, τόσο καλύτερα επιτυγχάνουμε την ενεργοποίηση των ηχείων εκείνων του προσώπου και του σώματος που θα υποστηρίξουν τις ψηλές νότες σι ντο΄ρε΄μι΄κλπ. Ήδη το πέρασμα από το σολ στο λα προετοιμάζει από νωρίς αυτή τη μετάβαση. Η περιοχή πάνω από το λα, αν και παρατηρούμε ότι είναι συχνά άγνωστη για κάποιες παιδικές φωνές,

σε σύγκριση με την περιοχή της ομιλίας τους, ωστόσο η έγκαιρη εισαγωγή της μας φέρνει και τα καλύτερα αποτελέσματα "ανοίγματος των φωνών". Τα παιδιά και πάλι μέσω της μίμησης μαθαίνουν να τοποθετούν εκεί ψηλά τις φωνές τους και να ανακαλύπτουν με χαρά την ψηλή τους περιοχή που ηχεί θαυμάσια σ' αυτά, γιατί και βέβαια είναι μέσα στη φωνητική τους έκταση!

Το τετράχορδο σολ λα σι ντο΄είναι ιδανικό για να εισάγουμε αρχικά αυτή τη περιοχή και να δουλέψουμε με οργάνωση και γνώση πάνω σ' αυτή, προτρέποντας τα παιδιά να σηκώσουν τα ζυγωματικά του προσώπου, να "τραγουδήσουν με τα μάτια ανοιχτά" να ανοίξουν εσωτερικά το στόμα τους, και να φαντάζονται ότι "ένα λουλούδι ανθίζει" μέσα σ' αυτό. Είναι μερικές εικόνες που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε στα παιδιά ώστε σταδιακά να τοποθετήσουν τη φωνή τους  σωστά και να τραγουδήσουν άνετα, νότες σε πιο ψηλή περιοχή.

Παράλληλα επισημαίνουμε και την ομοιότητα του σι ντο΄ με το μι φα που έχουμε διδαχθεί σε προηγούμενα μαθήματα. Ωστόσο θα ακολουθήσουν σε επόμενη τάξη, αναλυτικά μαθήματα για τα μελωδικά διαστήματα καθώς και την ομοιότητα των τετραχόρδων, των πενταχόρδων ή των εξαχόρδων. Ένα παραδοσιακό τραγούδι από τον Ροδολίβο Σερρών που το συναντάμε σε αρκετές εκδοχές, γίνεται αφορμή για να διδάξουμε όλα τα παραπάνω και ταυτόχρονα μέσα από τη διαρκή επανάληψη της α φράσης του, να μιλήσουμε στα παιδιά για την έννοια της παραλλαγής στο παραδοσιακό τραγούδι και τη μουσική.

Μέσα από την παρακάτω σειρά μουσικοπαιδαγωγικών βίντεο για παιδιά παρακολουθούμε μια πρόταση, με τη φωνή της Γιώτας Τηγανούρια, με θέμα τη σταδιακή εκμάθηση της μουσικής γραφής και ανάγνωσης, μέσα από το τραγούδι και με βασικό μας όργανο τη φωνή, βασισμένη στις εξής σειρές βιβλίων:

- ''Σολ- μι Ντο -λα διαβάζω, γράφω, ακούω , τραγουδώ: οι βάσεις της θεωρίας του σολφέζ και του ντικτέ μέσα από 100 ελληνικά παραδοσιακά τραγούδια'' από τις       εκδόσεις  Φίλιππος Νάκας. 

 -  ''Μέσα από το τραγούδι, μαθαίνω μουσική γραφή και ανάγνωση'' από τις εκδόσεις Νεφέλη.

- "447 ασκήσεις χτίζουν το μουσικό αλφάβητο" εκδόσεις Φυλάτος 2014

- "35 δίφωνα κομμάτια για παιδική χορωδία βασισμένα σε ελληνικά παιδικά τραγούδια" εκδόσεις Φυλάτος 2014

Τα μουσικά αποσπάσματα είναι από το μουσικό άλμπουμ: - "Τρία Παραμύθια όλο Τραγούδια" εκδόσεις Φυλάτος 2020